H6

De afgelopen dagen hield het debat over de erfpacht de gemoederen nog al bezig zoals verwacht. Een stelselwijziging moet goed zijn uitgedacht. En niet snel door de raad worden geragd. Het initiatief kon ook even in de wacht. Dan hadden echte resultaten kunnen worden verwacht. De pijn is voor D66 met een grondig onderzoek verzacht. Politieke opzetjes waren bedacht. Je kon merken dat partijen uit waren op stemmenjacht. De verschillende standpunten kwamen goed uit de verf. En zeker speelde mee: hoe voorkom ik dat ik stemmen derf. Of hoe zorg ik ervoor dat ik de meeste stemmen werf. Ja, ja erfpacht is qua stemmen een werfmacht. Een grondige aanpak had ik zo gedacht.

Na de raad van gisterennacht, is koffie noodzakelijk bij de B&W-vergadering. De overgebleven punten van dinsdag worden nu besproken. Verder heb ik ’s ochtends een overlegje met de Deet om de lopende zaken te bespreken. Deze middag reis ik af naar Rotterdam. In een bestuurlijk overleg met de betrokken gemeenten worden de resultaten gepresenteerd van een onderzoek naar de versterkingsmogelijkheden van Zestienhoven. Ik breng o.a. naar voren dat de naam natuurlijk moet worden veranderd zodat dit ANWB-bord binnenkort Rotterdam-The Hague Airport vermeldt.

Ondertussen leer ik dat er wettelijk voorgeschreven commissies bestaan zoals de commissie 21 en de commissie 28 (m.i. teveel bestuurlijke drukte); en ik kom Hans Ouwerkerk weer eens tegen.
Aan tafel uiten de direct omliggende gemeenten (zoals Berkel en Rodenrijs) hun zorgen over o.a. hun woningbouwplannen. Niettemin is het scenario met een groei bij de zakelijke vluchten een absolute kanskaart voor de regio. Ook voor Den Haag met zijn internationaal bedrijfsleven en de vele internationale organisaties en instellingen, is dit belangrijk. Op het stadhuis doe ik nog de laatste postmappen.
Vanavond ga ik genieten van het herdenkingsconcert.

7 gedachten over “H6

  1. Jan Brink

    Iets door de raad “raggen” na een discussie van anderhalf jaar? Dan ben ik benieuwd naar je opvatting over je eigen daadkracht en die van collega Norder en zijn structuurvisie.. We weten waarom de VVD niet met D66 om de tafel kon om de erfpacht te regelen. Dat is politiek.
    Alleen de manier waarop de VVD de eigen aftocht dekt heeft niets met politiek te maken. Met de woordvoerder die respectloos de kachel aanmaakt met het D66-voorstel, de grote woorden van de fractievoorzitter die de kelders van het huishoudelijk reglement nodig heeft om zijn procedure-gelijk te halen en nu met jou paternalistisch en badinerende. “De pijn is voor D66 met een grondig onderzoek verzacht”. Daar krijg ik Hoogervorst neigingen van! Ik zou je poll ook maar aanpassen….

  2. Willem Minderhout

    Effe iets heel anders:
    Dat het mooie woord ‘luchthaven’ vanwege het internationale verkeer wordt weergegeven als ‘airport’ vind ik tot daar aan toe.

    Maar ‘The Hague’? Ik woon in Den Haag en dat wil ik graag zo houden. Ik stel voor de naam ‘Den Haag’ in ‘The Hague’ te veranderen op het moment dat de Engelsen ‘London’ ‘Londen’ gaan noemen en de Fransen ‘Paris’ ‘Parijs’. Never nooit jamais, dus.

  3. Pieter

    Beste Willem,

    Rotterdam is in het engels tuurlijk ook Rotterdam. En ik was zelf op het verkeerde been gezet door het angelsaksiche airport.
    Ja, Rotterdam-Den Haag Airport/Vliegveld mag ook!

  4. Pieter

    Beste Jan,
    Ik dacht al dat je zou happen 😉 . De discussie heeft inderdaad een behoorlijke tijd gevergd. Maar was blijkbaar nog niet afgerond of niet overtuigend afgerond anders was de besluitvorming wellicht anders gelopen. Ik sluit niet uit dat politiek een rol speelde. Sterker nog, maar goed ook dat politiek wordt bedreven in de raad; daarvoor zijn die tientallen politici ten slotte aangesteld. Het is jammer dat D66 niet de winst pakt doch slechts het verlies. Het is toch de moeite waard dat een grondig onderzoek naar de afschaffing/hervorming gexc3xabntameerd. Da’s winst. En stel dat die commissie in februari concludeert dat afschaffing/hervorming mogelijk is en dat dat zou moeten gebeuren. Met de verkiezingsprogramma’s in de hand is dat een leuk bespreekpunt in maart/april. Wie weet gaat de VVD dan wel de erfpacht goed regelen maar dat is enkel voorspellen.
    Hans had gewoon keelpijn en kon niet roepen om een strepsil dus communiceerde hij non-verbaal.

  5. David van Keulen

    Veel soundbites, weinig actie.

    >> rotterdamthehagueairport.nl
    Datum registratie: 06-01-2005

    >> rotterdam-thehagueairport.nl
    Datum registratie: 06-01-2005

    >>> rotterdam-denhaagairport.nl
    Datum registratie: 17-01-2001

    Overigens zijn thehagueairport.nl en denhaagairport.nl ook nog vrij… 😛

  6. Pieter

    Beetje bijverdienen door te gokken dat we voor veel geld het domeinnaam gaan overnemen 😉 …
    Het is veel goedkoper om de content op de bestaande website aan te passen. (Ctrl F en dan zoeken en vervangen….).

Reacties zijn gesloten.