Verantwoordelijkheid

Een aparte B&W-vergadering waarbij van mijn kant op de agenda stonden: drie hamerstukken, samen met Marnix een bestemmingsplan in verband met Den Haag Nieuw Centraal, een commissiebrief over de 6e voortgangsrapportage binnenstad, een commissiebrief over verbeteringen van de verkeersafwikkeling in Leidschenveen en commissiebrief over de 9e voortgangsrapportage RandstadRail. Maar ik start met een mededeling en ik geef twee brieven af. xe2x80x99s Avonds heb ik een eetafspraak staan met partijgenoot Hans van den Broek. De rest van de dag verloopt atypisch .

************

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van xe2x80x99s-Gravenhage

27 februari 2007

Geachte voorzitter,

Deze wethouder, met het hart en ziel voor de stad, altijd functionerend, bij nacht en ontij werkend, voor iedereen bereikbaar, neemt zijn verantwoordelijkheid, deze wethouder dient zijn ontslag in bij de voorzitter van de raad.

Hoogachtend,

Mr. P.T. van Woensel

************

14 gedachten over “Verantwoordelijkheid

  1. Vincent Buitenhuis

    Beste Pieter,

    Wat een vervelend en vroeg einde van je wethoudersbaan in Den Haag. Ik had je zeker nog wat bestuurlijke jaren gegund. Ik weet weliswaar weinig van de lokale situatie, maar ik ken je als voormalig VNG-collega vooral als toegewijd, enthousiast en vrolijk.

    Het ga je goed. Rust even uit van de hectiek zolang het kan, want er komt vanzelf weer veel op je pad.

    Hartelijke groet!

  2. Peter

    Ik vind het een verstandige beslissing, en bovendien een beslissing die u siert.

    Niettemin wens ik u alle sterkte met de persoonlijke gevolgen die deze beslissing hoe dan ook met zich meebrengt.

    Met de meeste hoogachting,

  3. Erik Roest

    Moedig besluit Pieter. Na regen komt altijd weer zonneschijn. Een adviesbureau of een burgemeesterspost;) Althans dat zie ik bij anderen gebeuren (van her Horst):)

    Sterkte en wel blijven loggen he!

  4. Mondige burger

    Als je op een rijksbijdrage van 459 miljoen een overschrijding hebt van 12 miljoen, nog geen 3%, dan heb je het prima gedaan, ook gezien de uitloop van de werkzaamheden en het feit dat de bouwmarkt in 2006 weer aan begon te trekken. Het simpele feit dus, dat men in de bouwwereld niet meer onder de prijs aanbood om maar werk te kunnen krijgen.
    Als het alleen maar hier om ging, dan had je op de schouders genomen moeten worden na al die geldverslindende projecten met hun open einde budgetten.
    En eigenlijk is het boontje komt om zijn loontje, niet voor jou maar voor het college in het geheel.
    Het nieuwe ondergrondse eindpunt van RR kostte 88 miljoen en daar nam het rijk 76 miljoen voor zijn rekening, de rest zou een gemeentelijke bijdrage zijn. Dat had dus een investering van de gemeente moeten zijn, maar dat werd gewoon uit je budget gehaald van RR.
    Dus wie heeft er zitten slapen, en wie is er nu de verantwoordelijke wethouder van financixc3xabn van die afdeling die het ene gat met het andere dacht te kunnen dichten? Ze kunnen je hoogstens verwijten dat je de hand niet stevig genoeg op de knip hebt gehouden, dat ze die fooi, wat het in verhouding is, uit je zak hebben getrokken.

  5. Tom

    Jammer dat hierdoor het werkelijke falen van de RR niet uit de doeken komt. Als je een technologisch project van EUR 1 miljard wil uitvoeren heb je nodig:
    1) goede mensen met verstand van zaken op het gebied van projectmanagement en techniek;
    2) een goed uitvoeringsplan.
    Beide ontbreken..

    Dit is duidelijk een failliet voor de juristen en economen die denken dat ze “even” een treinverbinding kunnen opzetten. Trams/treinen/metro’s zijn copmplexe systemen waarvoor specialistische kennis nodig is.

    Als je al begint met IBDH in te schakelen (ervaring: herinrichting van straten en pleinen) die vervolgens PB-staal voor de rails bestellen dan weet je zeker dat zoiets de soep inloopt. Ik hoor het zo’n IBDH-er al zeggen: Ja meneer Van Woensel, wij hebben heel veel ervaring met verkeer. Wij verkeren namelijk altijd in de juiste kringen…

    Nog zo iets: 20 van de 60 wissels blijken niet goed gemaakt/geinstalleerd te zijn en dit komt pas naar boven als er treinstellen zijn ontspoord…Als Albert Heijn zo’n hoog percentage afgekeurde producten in de schappen heeft liggen kunnen ze morgen sluiten.

    Oh ja, Erik Roest, daarvan was onlangs in de Heraut een ingezonden brief geplaatst. Hij was blij dat hij niet meer met het vervangende vervoer hoefde en dan nu dit schrijven…

    Ik hoop dat de VVD lering trekt uit dit gebeuren en ook eens mensen naar voren schuift voor het openbaar bestuur met technische kennis ipv juristen/economen.

  6. Pieter

    Beste Martijn, Vital, Bart, Vincent, Peter en Erik, dank voor jullie bemoedigde reacties! Erg leuk om te lezen. En ja, ik blijf zeker loggen! Is te leuk.
    Het is spijtig maar het is wel een goed besluit. Is goed zo en het komt allemaal goed! Nu de kamer opruimen. Daarna zien we wel verder. 🙂

  7. Pieter

    Beste Tom, de toekomst, de onderzoeksrapporten en evaluaties zullen het en ons leren. P.S. Randstadrail is prachtig Openbaar Vervoer en over een paar weken zal dat blijken. Alle vertrouwen in!

  8. Pieter

    Beste Mondige Burger, ik schrijf maar zo, ik schrijf maar niets ;-). Je volgt het dossier aardig goed, merk ik.
    Die tunnel maar ook RR zijn goede investeringen in de toekomst van de stad. Voor de rest is het geschiedenis. Op naar de toekomst!

  9. Erik Roest

    Beste Tom,

    Ik heb inderdaad een brief geschreven naar de Heraut dat ik blij was dat ik voorlopig niet meer met de randstadrail naar Den Haag hoefde te reizen. Ik baalde van alle problemen en wilde alle reizigers een hart onder de riem steken die afhankelijk bleven van dit vervoermiddel. Ook aangegeven dat de verbinding echt een verbetering is als hij eenmaal volledig op orde is. Dat heb ik een week mogen ervaren en hopelijk ervaren alle reizigers dat zo snel mogelijk weer. Maar als je vaak vertraging hebt, aansluitingen tussen bus en metro even niet goed geregeld zijn en het weer zit enorm tegen, dan zakt ook een raadslid de moed in de schoenen. Kijk de VVD Lansingerland gaat echt niet beweren dat alles succesvol verloopt bij de Randstadrail en geeft daar ook een signaal over af. Daarbij ook aangegeven dat de schriftelijke vragen van het CDA in L’land een open deur was, aangezien er reeds met men en macht aan gewerkt wordt. En wat mij zelf betreft, ik moet ook gewoon naar mijn werk en wil snel thuis zijn voor een plezierige avond. En tot slot respect voor een wethouder die zijn verantwoordelijkheid neemt. Is gewoon een moedig besluit in deze kwestie en daar valt niets aan af te dingen.

    Groet,

    Erik

  10. Paul

    Randstadrail het zal wel prachtig zijn/worden, Maar de bewoners van Rustenburg-Oostbroek zitten nu met betaald parkeren en een tekort aan vergunningen (en veel lege parkeerplekken). Dit allemaal om de parkeergarage, die is aangelegd ivm Randstadrail, rendabel te maken. Zonder een tekort aan parkeervergunningen is er geen behoefte aan een parkeergarage. De tweeverdieners verlaten de wijk/stad en er komen veel PvdA stemmers voor terug. Dit alles tegen de wil van een grote meerderheid van de bewoners en in 100% tegenspraak met het verkiezingsprogramma van de VVD(alleen met steun van de bewoners). wordt de democratie nog ere hersteld?
    Ik wens U allen veel wijsheid toe. Paul,

  11. Marco

    De beslissing van Van Woensel om af te treden verdient weinig waardering. De kleine overschrijding van het budget is natuurlijk niet de ware reden om af te treden. Erg ongeloofwaardig om voor zo’n bagatel af te treden. En in tegen stelling wat ‘deze wethouder’ zelf meent neemt is het opstappen geen uiting van het nemen van verantwoordelijkheid maar juist van het ontlopen van verantwoordelijkheid. Deze wethouder had er beter aan gedaan om de lopende onderzoeken naar de ontsporingen van de RandstadRail af te wachten om vervolgens in de gemeenteraad hierop te reageren. Dxc3xa0t was hoe het had gemoeten. Nu is deze wethouder niet meer formeel aanspreekbaar door de raad. Het woord wat hier bij hoort is vaandelvlucht, niets meer en niets minder.

    Het wordt echter nog erger. Deze wethouder is te ongeduldig om de lopende onderzoeken af te wachten en heeft in de Zoetermeerse gemeenteraad al met mailtjes lopen zwaaien waaruit zou moeten blijken dat alle ellende aan Siemens te wijten is. Het is volstrekt ongepast dat een bestuurder hangende een onderzoek zelf de conclusies al heeft getrokken. Dit is op zijn minst prematuur en op zijn slechts obstructie van onderzoek. Er worden professionele onderzoeken uitgevoerd en deze wethouder denkt dat het zwaaien met een paar mailtjes afdoende is.

    Het is gissen waarom deze wethouder werkelijk is afgetreden. Stapte hij op omdat hij ziet aankomen dat de lopende onderzoeken sowieso het einde voor hem betekenen? Of is zijn vertrek misschien onderdeel van de deal die gemaakt werd bij het lijmen van het college? Die laatste hypothese hoor ik net wat te vaak om het uit te sluiten.

    Tot slot moet mij nog iets van het hart over de brief waarmee ‘deze wethouder’ zijn afscheid aankondigd:

    Deze wethouder, met het hart en ziel voor de stad, altijd functionerend, bij nacht en ontij werkend, voor iedereen bereikbaar, neemt zijn verantwoordelijkheid, deze wethouder dient zijn ontslag in bij de voorzitter van de raad.

    Ik heb zelden proza gelezen dat zo arrogant en pathetisch is. Maar fijn dat deze wethouder van zichzelf weet dat hij altijd functioneerde, dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij nu weg gaat (of moet).

    Ik wens deze wethouder veel rust toe nu hij niet langer bij nacht en ontij hoeft te werken en voor iedereen bereikbaar hoeft te zijn. De lokale VVD wil nu haast maken met conducteurs op de tram. Misschien iets voor deze wethouder nadat hij van zijn welverdiende rust heeft genoten.

Reacties zijn gesloten.