Opening

Tijdens de tweede termijn van de algemene beschouwingen op 8 juli jl was er een interruptie-debatje tussen Arjen Bonestroo, CDA-fractievoorzitter en Paul van Meenen, fractievoorzitter van D66. Het debatje trok verder niet veel aandacht maar mij viel het op. Ach, misschien zoek ik er teveel achter. Niettemin heb ik op Sleutelstad (42e minuut en verder) de band teruggeluisterd.

Bonestroo bevraagt Van Meenen over zijn eerdere uitlatingen over de deelname van D66 aan een nieuwe coalitie in relatie tot het RGL-dossier. Van Meenen had namelijk geroepen dat D66 nooit in een college zou stappen dat zou meewerken aan de RGL.

Bonestroo: xe2x80x9cIk heb een vraag. U heeft in uw eerste termijn aangegeven dat u niet in een college wilt stappen dat actief meewerkt aan de aanleg van de RGL. Ik zou toch aan u willen vragen wat u daar precies mee bedoelde. Bedoelt u daarmee dat u alleen in een college stapt wat de tweede bestuursovereenkomst opzegt en actief gaat procederen bij doorzettingsmacht?xe2x80x9d

En dan begint Van Meenen aan een omslachtig verhaal. Bonestroo ziet het politieke punt en pakt door. De rollen zijn omgedraaid, Arjen legt Paul op de grill over de RGL. Hieronder een excerpt van de discussie die zich vervolgens ontspint.

Bonestroo: xe2x80x9cWat bedoelt u met actief meewerken?xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dActief meewerken is bijvoorbeeld het ondertekenen van een overeenkomst.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dMaar die is getekend.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dDie is getekend.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dDus die moet worden opgezegd?xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dOp oneigenlijke gronden is de stelling van mijn fractie altijd geweest.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dDie moet worden opgezegd?xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dBij voorkeur wel. Hij had nooit getekend moeten worden. Dus daar moeten we wat aan doen.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dNee maar de vorige keer wekte u de suggestie dat u een blokkade oplegt.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dJa dat doe ik toch ook.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dNu zegt u bij voorkeur. U had allerlei slagen om de arm.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dNee bij voorkeur moet die overeenkomst worden opgezegd. En wij zullen in de onderhandelingen wel precies zien wat daar nog de ruimte voor is. Juridisch gezien ook. Maar het gaat om de houding die je aanneemt.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dPrecies. Maar daar zit nog heel veel ruimte in.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dNee daar zit heel weinig ruimte in. Vergist u zich daar maar helemaal niet in hoor.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dU stelt het niet zo hard als u dat in eerste instantie.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dIk stel het precies zo hard. Ja, ik weet niet of u nu die onderhandelingen precies wilt gaan voeren maar het is denk ik heel duidelijk. Er is nu vanuit uw college een actief meewerken met de provincie dat is op geen enkele manier worden daar strobreden in de weg gelegd… En nu gaan we actief tegenwerken. En waar juridisch die ruimte zit, ja dat kan ik u hier in deze zaal niet vertellen.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dU heeft het over actief meewerken terwijl het inmiddels een provinciaal project is geworden en dat is een beetje het punt. En dan vraag ik aan u, van wat bedoelt u precies met niet actief meewerkenxe2x80xa6 Het is natuurlijk wel of niet de tweede bestuursovereenkomst opzeggen en dat hoor ik u niet zeggen.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dJa dat heeft u me wel horen zeggen.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dNee. Bij voorkeur. En mogelijk. En ruimte.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dMogelijk. Mogelijk. Ja. Je kunt allerlei overeenkomsten opzeggenxe2x80xa6 Maar ik ben nog niet zover dat ik precies weet waar daar de ruimte ligt. Maar ik weet wel dat D66 niet zal toetreden tot een college dat dxc3xa0t niet gaat onderzoeken op al zijn mogelijkheden.xe2x80x9d

Bonestroo: xe2x80x9dOnderzoekt alle dingen en behoudt het goede.xe2x80x9d

Van Meenen: xe2x80x9dZo is het.xe2x80x9d

Hmmm. Wat moet ik hiervan denken? Is er politiek verschil tussen xe2x80x9cD66 zou nooit in een college stappen dat actief zou meewerken aan de RGLxe2x80x9d en xe2x80x9cD66 niet zal toetreden tot een college dat dxc3xa0t niet gaat onderzoeken op al zijn mogelijkhedenxe2x80x9d? Was dit de opening tot de draai? De toekomst zal het uitwijzen.

8 gedachten over “Opening

  1. Peter

    @ Pieter

    De discussie was mij ook opgevallen. Gelukkig ben je niet zo kinderachtig de bottom-line niet te citeren. Die zit ‘m in Pauls uitspraak: “daar zit heel weinig ruimte in. Vergist u zich daar maar helemaal niet in”.

    Het debatje en de verwarrende dialoog werd slechts mogelijk doordat volgens mij niet goed valt te overzien wat de beste manier is om de RGL na 3 maart 2010 de nek om te draaien en zo de referendumuitslag alsnog te respecteren. Ik maak me overigens sterk dat Arjen Bonestroo dat zelf ook niet weet. Misschien is de beste manier om als Leiden de tweede bestuursovereenkomst op te zeggen; misschien zijn er andere manieren.

    Dat mag het zicht op het politieke punt echter niet wegnemen, en dat is en blijft dat D66 nooit in een college zal stappen dat zal meewerken aan de RGL.

    En nu ik hier op jouw weblog reageer, wil jij vast wel even op mijn blogje over de Evenementenhal reageren. Vast ook een onderwerp dat zich in jouw warme belangstelling mag verheugen… Toch?

    Beste groet,
    Peter

  2. Pieter

    Ik heb geprobeerd zo objectief mogelijk de discussie weer te geven en dat is blijkbaar gelukt.
    Je politieke leider of aanvoerder (hoe heet dat bij jullie?) heeft inderdaad gesteld dat daar heel weinig ruimte in zit en dat we ons niet moesten vergissen.
    De onduidelijkheid wordt gecrexc3xaberd door de zinnen verderop die reppen over onderzoek.
    Het wekt de indruk dat D66 enkel wil onderzoeken of Leiden nog onder de RGL uit kan. Als zou blijken dat Leiden niet onder de tram uit kan; de komst van de tram niet te vermijden is dat dan de Democraten66 zich zouden neerleggen bij dit feit.

    Dat laat de ruimte dat D66 wel in een college stapt maar dat de komende jaren tegelijkertijd wel de tram wordt aangelegd door de stad.

    Jij stelt heel duidelijk dat D66 nooit in een college zal stappen dat zal meewerken aan de RGL. Dat wil niet zeggen dat de RGL er niet komt. Een stem op D66 is dus niet hetzelfde als het alsnog kunnen voorkomen dat de tram in Leiden gaat rijden.
    Sterker nog, ook jouw woorden sluiten niet uit dat de tram wordt aangelegd in de volgende collegeperiode met D66 in het stadsbestuur. Gaat prima samen zolang maar niet wordt meegewerktxe2x80xa6

  3. Peter

    Pieter,

    Nee, je redenering gaat niet op. D66 is er namelijk van overtuigd dat we nog onder de tram uit kunnen. Alle procedures zijn nog niet eens doorlopen, laat staan dat er al voorbereidingen voor de aanleg zijn getroffen (ook niet in Gouda, en ook tussen Leiden en Alphen kijk ik altijd belangstellend uit het raam van de trein of ik de aangekondigde voorbereidingen al zie, maar niks hoor).

    Wat het nieuwe college met D66 erin gewoon gaat doen is Asje van Dijk een briefje sturen: “beste provincie, we werken vanaf heden niet meer mee aan de RGL, hartelijke groet”. Dat is dus dezelfde opstelling die je partijgenoot Leendert de Lange in Noordwijk met succes lijkt te kiezen (al kan het best zijn dat die een bestuursovereenkomstje meer of minder heeft getekend dan Leiden heeft gedaan, dat heb ik niet helemaal scherp). En dat is dus heel iets anders dan de slappe opstelling van je collega Steegh, zoals mijn fractievoorzitter Paul (zo heet die bij ons) herhaaldelijk heeft betoogd.

    Allerhartelijkste groeten,
    Peter

  4. Peter

    PS: en voor je met het doorzettingsmacht-argument komt, moge ik veronderstellen dat het jou bekend is dat D66 ervan overtuigd is dat dat slechts bangmakerij van de provincie is – waar helaas John Steegh wel in is getrapt, maar (gelukkig voor Noordwijk) Leendert de Lange niet.

  5. Pieter

    Ik wist niet dat het zo simpel was, gewoon een briefje sturen… Goh.
    D66 is wel makkelijk in het opzeggen van contracten en het niet nakomen van gemaakte afspraken.
    Zal het onthouden voor bij een ander debat 🙂

  6. Peter

    Pieter,

    Daar zijn we dan weer bijzonder consequent in: je citeerde al Paul die meende dat die bestuursovereenkomst nooit getekend had mogen worden. Moet een Democraat zich niet neerleggen bij meerderheidsbesluiten, zul je vragen? Ja, behalve als er sprake is van hoogverraad aan diezelfde democratie, en dat is gebeurd door de referendumuitslag te negeren. Zodoende.

    Er is een troost: ook John Steegh geeft inmiddels toe dat (ik citeer van zijn weblog) de RGL er niet komt als Leiden zou besluiten niet meer mee te werken. Dat kunnen we dus gewoon doen, ondanks zijn eerdere bangmakerij dat dat Leiden tientallen miljoenen gaat kosten. Ik kijk er nu al naar uit dat hij of Pieter Kos met die bangmakerij in de campagne lekker doorgaat. Volgens mij zijn de Leidenaren daar namelijk niet zo van onder de indruk.

    Jij moet overigens zelf toch ook kunnen inzien dat er ook in vervoerskundig opzet betere manieren zijn om het openbaar vervoer een sprong vooruit te laten maken dan de Rijn-Gouwe Lijn aan te gaan leggen? Ik ben benieuwd.

    Hartelijks,
    Peter

  7. Pieter

    Hmm, sommige besluiten en contracten wel respecteren en andere contracten weer niet. Wat zou profjthjvdb daarvan vinden?

    Ik zou veel over de vervoerskundige aspecten van ligthrail kunnen schrijven, zoveel kennis durf ik mij zelf wel toe te schrijven over dit onderwerp maar ik hou me bij mijn portefeuille en pas ik even.

    Het is wel duidelijk dat de komende zes maanden nog veel meer over die drie letters wordt gesproken. Verheug me op de komende maanden.

  8. Peter

    Pieter,

    Profjthjvdb woont in Alphen en is nu een stuk sneller in Leiden of Den Haag dan hij ooit zal zijn met de RGL. Elk initiatief om te zorgen dat de RGL er niet komt zal hij dus van ganser harte steunen, schat ik zo in. Velen vergeten dat de treinenloop tussen Leiden en Alphen met de RGL niet meer ongestoord zal verlopen. Trammetjes tussen treinen door laten rijden is immers echt vragen om problemen en moeten we dus niet doen.

    Toevallig heeft hij ook wel eens laten weten dat bij een provinciebestuur gewoonlijk geldt dat, als die iets wil dat een betrokken gemeente niet wil, de provincie vanzelf wel omgaat als je er als gemeente maar stevig genoeg tegenaan blaast. Lijkt mij een mooie uitdaging. Doe je mee?

    Ik weet dat je uit het Haagse veel verstand hebt van de Randstadrail… Vertel eens, hoe was dat ook alweer afgelopen voor je?… Anyway: good for you, want Leiden is natuurlijk veel leuker.

    Groetjes,
    Peter

Reacties zijn gesloten.