Kandidaat

Het reces is echt voorbij en alles gaat weer in de vijfde versnelling. Niettemin is deze maandag toch anders dan andere maandagen. Na het clusteroverleg ben ik aanwezig bij de opening van het gerenoveerde Academiegebouw. De werkzaamheden zijn eindelijk afgerond en Hare Majesteit (en tevens oud-student in Leiden) opent het gebouw door een relixc3xabf te onthullen.

Na het stafoverleg Ruimtelijke Ordening wordt in de Pieterskerk het academisch jaar geopend en ook daar ben ik aanwezig. Bij de ingang van de kerk staat, heel slim, onder andere Ivo te flyeren. Tijdens de opening zijn er meerdere toespraken waaronder van een oud-verkeerswethouder van D66 die ervoor heeft gezorgd dat de RijnGouweLijn in Leiden komt. Ach, kom, hoe heet ie ook al weer?

Verder is er een vermakelijk optreden van Sempre Crescendo met het lied xe2x80x9cLeidsche grachtenxe2x80x9d. Bij de receptie kom ik vele bekenden tegen zoals evenementenhaldeskundige Peter die druk in conclaaf is met zijn partijgenoot Jan Hoekema die op zijn beurt mij toevertrouwt fan van het LAK-theater te zijn. Oud-VNG-collega Sander Schelberg die nu in Teylingen de scepter zwaait, schuift bij de statafel gezellig aan en ik heb de kans weer eens bij te praten met Sander Dekker.

Het is een tijdje geleden maar ik geniet van een deels gezonde maaltijd van de Mac en xe2x80x99s avonds heb ik de eerste fractievergadering van het nieuwe politieke jaar en heb ik een onderhoud met de kandidaatstellingscommissie. Net als ruim dertig anderen heb ik mij aangemeld voor de lijst en dus heb ik een gesprek met hen.

6 gedachten over “Kandidaat

  1. D.Mooij

    Geen woord oevr alles wat fout is. De Rijngouwelijn is weggestemd door de bewoners. En u bent trots er op dat deze toch komt. Walgelijk. Hoe heet deze verkeerswethouder en wat zijn zijn belangen?
    Ik heb u een mail gestuurd over de totale terreur van het Beestenmarkt feest van zaterdag j.l. waar niemand blij mee was. Het publiek reageerde totaal niet en stond totaal lawaaidoof stijf stil. Buurtbewoners zag ik gexc3xabrgerd wandelend kijken op hun horloge. Wat een sof. Doe er wat aan. Lees mijn mail.

  2. D.Mooij

    Hier mijn mail aan u van hedenmiddag:

    Geachte heer van Woensel,

    Afgelopen zaterdag was er een evenement op de Beestenmarkt tot 0.00. er was vergunning voor. Het maximaal aantal dba was 85 en 100 was het maximaal toegestane aantal dbc. Het geluid was heel hard hoorbaar aan het eind van de Langegracht bij de Klokpoort waar ik woon. Zie You Tube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=oOhkiV_xhtE (ik praat een beetje snel, maar dat komt omdat ik boos en opgewonden ben!). Men stopte ook niet om 0.00. Ik moest weer bellen met de politie en het stopte om, 0.20.

    Ik heb vandaag gebeld met een ambtenaar evenementen te Leiden. B&W staat 20 evenementen toe per jaar op de Beestenmarkt. Er is overleg met de organisatoren. Er is geen overlag met de bewoners. Mijn bevinding is, dat het geluid veel te hard was. Het aantal dba en dbc moet worden aangepast en is verkeerd. Het geluid was bij mij (bij de Klokpoort) binnen met dubbelglas hoorbaar. De organisatoren zijn van mening, dat met minder dba/dbc het geen zin heeft. Ik neem aan dat de organisatoren (cafxc3xa9 xe2x80x9cMijn schoonmoederxe2x80x9d werd regelmatig door de microfoon vermeld!!!) hiermee bedoelen dat als het geluid zachter wordt de mensen met elkaar kunnen praten en dus minder gaan drinken, zodat de omzet te laag wordt. Of wellicht is de artiest die optrad dezelfde als de organisator (link cafxc3xa9 xe2x80x9cmijn schoonmoederxe2x80x9d) en wil zo zijn talent er bij de mensen in beuken.

    Geachte heer van Woensel, dit neem ik als bewoner niet. U vertegenwoordigt mij en niet de ondernemers. U mag geen loopjongen zijn van de ondernemers. Het vermelde cafxc3xa9 maakt ook gewoon reclame voor zijn bedrijf. Heeft u het door!!! Gewone mensen hebben geen tijd om te lobbyen bij het bestuur. U moet uw rug recht houden en NEE zeggen tegen deze mensen. Er is al genoeg overlast het hele jaar door van de Sportuitlaten over de Langegracht (waar B&W noch de politie ook helaas niets aan doen).

    Laat de decibelnorm los en zeg gewoon tegen de organisatoren dat er geen klachten mogen komen. Bij xc3xa9xc3xa9n klacht nooit meer een vergunning. Volgens de ambtenaar evenementen hebben de mensen behoefte aan zoiets. Dat kan. Maar dat kan in de avond, ook een stuk zachter, gewoon een plein waar het gezellig is gemaakt met geen of een zacht muziekje op de achtergrond. Zonder microphoons of eventueel met, maar zacht aangepast aan het uur. Tot 0.20 harde decibel als zaterdag is echt onaccpetabel. Het draagt ook ver over het water, zeker als de wind uit de xe2x80x98goedexe2x80x99 (toen Westelijke) richting komt. Dat u verder van andere bewoners mogelijk niets hoort komt niet omdat mijn klacht ongegrond is, maar omdat de meeste mensen de kanalen niet kennen om te klagen en omdat ze geen tijd hebben. Ik heb beide wel. Dus ik ben het topje van de ijsberg van de berg aan klachten en ergernis, die er achter zit.

    Op mijn actie om de sportuitlaten te stoppen, twee jaar geleden, zijn via de email van de gemeente (via http://www.milieuklachten.nl ) vele tientallen klachten over sportuitlaten binnen gekomen. Dat zegt ook al wat.

    Ik hoop dat u mij uitnodigt om het een en ander toe te lichten, om zo uw beleid te verbeteren.

    Hoogachtend en met vriendelijke groet

    De heer drs. D.Mooij

  3. Pieter

    Geachte heer Mooij,

    Dank voor uw reactie.

    De VVD en dit coalitie is een voorstander van de RGL. Dat moge bekend zijn. Sommigen in de stad zijn daar niet voor en dat is ook genoegzaam bekend. Deze discussie wordt ongetwijfeld vervolgd. Dit onderwerp heeft bij meerdere raadsverkiezingen een rol gespeeld en dat zal het in 2010 ook wel zijn vermoed ik zo.

    Leuk dat u vraagt wie die oud-verkeerswethouder van D66 is die ervoor heeft gezorgd dat de RijnGouweLijn in Leiden komt.
    Hij heet Alexander Pechtold.

    Tav de Beestenmarkt, het concert en de overlast.
    In algemene zin is een levendige binnenstad wel plezerig. Onaanvaardbare overlast daarentegen niet.
    Ik zal als wethouder Binnenstad navraag doen en mij laten informeren over wat er zaterdag is gebeurd. Ik zal u een reactie geven of laten geven door wethouder De Haan (evenementen) of de burgemeester (openbare orde).

    Met vriendelijke groeten,

    Pieter van Woensel

  4. D.Mooij

    Op Donderdag 22-10-2009 ontving de volgende reactie.

    Geachte heer Mooij,
    Onlangs kreeg ik uw ingediende klacht aan dhr. Van Woensel doorgemaild. Helaas had ik geen adres van u, vandaar een reactie op uw klacht per mail.

    Wij betreuren het dat u overlast heeft gehad van het evenement Groeten uit Leiden dat op vrijdag 28 en zaterdag 29 augustus j.l. op de Beestenmarkt plaatsvond.

    Om overlast voor omwonenden tot een minimum te beperken vinden er diverse vooroverleggen plaats. In die overleggen worden onder andere afspraken gemaakt omtrent beveiliging, geluidsnormen en schoonmaak.

    Over het algemeen houden de meeste organisatoren van evenementen zich ook aan de gemaakte afspraken.

    Volgens het evenementenbeleid van de gemeente Leiden is de Beestenmarkt aangewezen als evenementenlocatie en mogen er daarom op die locatie 20 zgn. Cat. 2 evenementen plaatsvinden. Een Cat. 2 evenement kent een maximale geluidsnorm van 85 dB(A) en 100 dB(C).

    Voor het evenement Groeten uit Leiden golden ook deze geluidsnormen. Daarnaast waren er met de organisator afspraken gemaakt over beveiliging en schoonmaak. De Milieudienst heeft tijdens het evenement ook metingen verricht. Afgezien van 1 kortdurende overtreding, heeft de organisator zich keurig aan de geluidsnormen gehouden.

    Het feit dat de organisator over de maximaal toegestane eindtijd is gegaan, zal ik hem op aanspreken. Dit om herhaling te voorkomen.

    Ik hoop u hiermee voldoende te hebben gexc3xafnformeerd.

    Met vriendelijke groet,
    Rick Kapper
    Evenementencoordinator
    Gemeente Leiden

  5. D.Mooij

    Ik heb als volgt gereageerd:

    Geachte heer Rick Kapper,

    U heeft geen overleg met de bewoners of met bewonersorganisaties. Wellicht zou u dat moeten doen. De decibelnormen die u stelt zijn blijkbaar veel te hoog. Niemand kan een oog dicht doen, kinderen moeten noodgedwongen tot 0.00 op blijven. Het kan echt niet.

    Bewoners willen gezelligheid wanneer zij het zelf willen, op het tijdstip dat zij het willen, daarvoor kunnen zij naar een lokale kroeg. Door die geluidsterreur wordt de individuele levenssfeer van heel veel mensen (hoeveel wonen er rondom het plein in een straal van bijv 500 m? misschien wel 2000 of nog meer) benadeeld ten gunste van een relatief kleine groep ondernemers en misschien 300 bezoekers op het pleintje. Dit kan echt niet.

    Het evenement dient ook geen algemeen nut. Er wordt stevig alcohol geschonken aan groepen en meelopende individuele jonge mensen, die worden gebombardeerd onder te veel decibel voor hun oren en naar mijn eigen waarneming er ook geen enkel plezier aan beleven. Dat is geen aanvulling op wat er al plaatsvind in In Casa of welke kroeg dan ook (en die moeten heel goed isoleren!!!). Het is ook een fout voorbeeld voor de jeugd.

    Ik verzoek u dan ook dringend deze zaken bij te stellen en wel te overleggen met bewoners. Indien u dat niet doet, verzoek ik u dan toch uit eigener beweging de decibelnormen voor zoiets dratisch omlaag te doen, omdat de gemeenteraad en het College van B & W worden geacht de belangen van de bewoners te behartigen en niet die van een klein groepje ondernemers.

    Hopend op uw instemming,

    Met vriendelijke groet,
    D.Mooij

Reacties zijn gesloten.