Stappen

Je schijnt nog behoorlijk wat caloriexc3xabn te verbranden door te vergaderen. In dat geval ben ik vandaag weer afgevallen. Na een vergadering van B&W die zes uur duurt en overgaat in een begrotingsvergadering van de raadscommissie B&L (inclusief maaltijd van de chinees) om te eindigen in een raadsvergadering (restant van de agenda van de 15e jl.), heb ik bijna 14 uren vergaderd en dus een hoop caloriexc3xabn verbrand, al helpen de gefrituurde garnalen en pisang goreng in dat opzicht niet.
In de collegevergadering hebben we onder meer een besluit genomen over de besteding van een deel van de NUON-gelden met 35 miljoen voor bereikbaarheid, 9 miljoen voor investeringen in onder meer studentenhuisvesting en 15 miljoen voor de binnenstad.
Die 15 miljoen zijn onderverdeeld in 2 mln wonen boven winkels, 2 mln stadsherstel, 4 mln groene singelrand en 7 mln voor parkeergarages in het centrum. En daarmee ben ik blij. Nu kunnen grote stappen worden gezet.

Verder pijnig ik mijn hersenen over een goede vraag voor een nieuwe poll. De laatste vraag: xe2x80x9cMoeten in Leiden meer woningen worden bijgebouwd?xe2x80x9d staat er al een tijdje en met 77% van de 261 stemmen voor xe2x80x9cjaxe2x80x9d is dat een duidelijke uitspraak.

6 gedachten over “Stappen

  1. Luc Coenegracht architect

    Geachte Heer van Woensel een heel goed plan, 15 miljoen extra voor de binnenstad.
    Maar komt U daarbij beleidsmatig ook tegemoet aan ondernemers die graag fors willen investeren in panden en winkels maar die soms jaren proberen vergunningen los te peuteren. Investeren binnen Uw gemeente om dat voor elkaar te krijgen en slagvaardiger te maken zou ook meer begrip opleveren.

  2. Arie

    Geachte heer van Woensel.
    Ik wil graag reageren op je weblog over komende VVD verkiezingsprogramma en ‘oproep’ voor nieuwe poll.

    Als de Gemeente Leiden ook een stad van de toekomst zijn, dan moet er vooral op woongebied nog veel veranderen. Door de hoge koopprijzen en de al jaren durende krapte op de huurmarkt, worden jongeren gedwongen om vooral buiten de stad Leiden te gaan wonen en werken. Ik meen daarom het verbeteren van de positie van de jongeren op de woningmarkt hoog op de politieke agenda zou moeten staan. De oude slogan xe2x80x9cLeiden, een stad van vluchtelingenxe2x80x9d begint zo langzamerhand meer te slaan op de jongeren, die verplicht worden om buiten Leiden te wonen.

    Kan zowel het verkiezingsprogramma, als de structuurvisie Leiden, zodanig worden aangepast, dat de m2 bouwgrond voor starters wordt uitgebreid, ten koste van de m2 voor de duurdere woningen? Deze dure woningen worden bij de huidige economische situatie toch niet verkocht !!.

    Misschien zelfs tijdelijk extra bouwplannen maken voor appartementen voor jongeren die na een aantal jaren, als die vergrijzing toeslaat, geschikt worden gemaakt als single-seniorenwoning.

    Daarom voorstel voor slogan en poll xe2x80x9cIs er in Leiden een toekomst voor jongeren?xe2x80x9d

  3. Pieter

    Hmmm, Arie, dank voor je reactie. Ik ben het met je eens en volgens mij kom ik altijd tegemoet aan je vraag. Daarom stel ik in de structuurvisie voor 3 gebieden aan te wijzen enkel voor studentenhuisvesting. Juist om verdringing door andere woonvormen te voorkomen. En dat zijn niet alleen studentenkamers. Zie het project http://www.citycampusmax.nl/max/
    waar ook bijna 300 starterswoningen (koop) worden gerealiseerd.
    http://www.citycampusmax.nl/max/bladerbare_brochure.html
    Zoiets moet van mij betreft ook in Leiden komen!!!

  4. Arie

    Beste heer van Woensel,
    U zegt dat u het met me eens bent en uit de rest van uw reactie blijkt voor mij dat u mijn boodschap blijkbaar niet heeft begrepen. Ik wil niet muggeziften, maar wel duidelijk maken waar (volgens mij) essentieele verschillen zitten, dus daarom nogmaals een poging om mijn mening te verduidelijken:
    Als u 300 starterswoningen, zoals citycampusmax, in Leiden wilt realiseren, waarom lees ik dat dan niet in de structuurvisie? Geef duidelijk aan in de structuurvisie dat u starterswoningen wilt bouwen, geef ze een aparte kleur, of maak er een aparte tekening van en stop ze niet onder de noemer studentenhuisvesting!
    Ik wil bereiken dat jongeren niet moedeloos worden van een wachtlijst van momenteel ruim 10 jaar! Geef ze hoop door inzicht te geven in uw plannen!!!!
    Mijn voorgestelde poll vind ik bij nader inzien eigenlijk ook niet duidelijk genoeg. “Niet wonen, dan ook niet werken in Leiden” is misschien iets scherper.

  5. Pieter

    Beste Arie,

    In de structuurvisie worden 3 gebieden met een aparte kleur aangegeven, en met een aparte aanduiding aangegeven. Inderdaad wel met de xe2x80x98sxe2x80x99 van studentenhuisvesting en niet de xe2x80x98sxe2x80x99 van starterseenheden/woningen maar waarom zou die 1e xe2x80x98sxe2x80x99 naast kamers ook starterseenheden uitsluiten? Volgens mij niet. Het dreigt een semantische discussie te worden maar volgens willen we hetzelfde?!

Reacties zijn gesloten.