Koeman

De week begint met een vergadering van de stuurgroep xe2x80x9cBreestraat 46-48xe2x80x9d. Na het clusteroverleg en de lunch in verband met het afscheid van prof.mr. N.S.J. Koeman die veel goed werk heeft verricht voor Leiden, vergadert de stuurgroep Kooiplein om vervolgens te transformeren in het bestuurlijk overleg Van Voorthuijsenlocatie. De dag besluit met de VVD-stuurgroep (aka pppf) en de fractievergadering. Zo zie ik mijn agenda toch al drie keer de term xe2x80x98stuurgroepxe2x80x99 opduiken.

Het fenomeen xe2x80x98stuurgroepxe2x80x99 is typisch bestuurlijk Nederlands. Zo hebben we een tijdje het toverwoord xe2x80x98taskforcexe2x80x99 gekend. Voor alle problemen werd een taskforce ingesteld.
Andere beleidsoplossingen zie je ook wel eens: een meldpunt, een kenniscentrum, het verzamelen van best pratices, aanstellen van ambassadeurs, infodesk, een website, De Dag van xe2x80xa6, De Week van xe2x80xa6, instellen van een xe2x80xa6.effectrapportage (vul hierbij het maatschappelijk probleem in op de puntje-puntje), uitgeven van bad practices, een monitor, een expertisecentrum, de interventiemodule, organiseren van doorzettingsmacht, een handreiking, steunpunt oprichten, het maken van de gereedschapskist of tegenwoordig erg populair: de toolbox. Ik zucht als ik dat soort oplossingen lees.

3 gedachten over “Koeman

  1. moi

    En sinds gisteren, zo las ik net, kunnen we aan dit lijstje toevoegen: de burgerschapskalender….

  2. Wybo Mentink

    Hi Beste Wethouder!
    – Wat is er uit de Dag van de Wethouder gekomen?
    – Is er een verschil tussen expertise- en kenniscentrum?
    – Ik verwonder mij ook wel eens over onze bestuurlijke spaghettivorming. Dat de zaak BV Nederland nog draait mag gerust een wonder heten. Iets voor het Innovatieplatform-II (herstel van de wanverhouding praters/doeners) of zou het een mooie en uitdagende opdracht zijn voor een groep bestuurskunde-studenten om alle bestaande bestuurlijke structuren digitaal in kaart te brengen.
    – Verder heb ik bewondering dat u zich dag in dag uit door de brij van overlegstructuren weet te worstelen en nog nuttige dingen tot stand weet te brengen ook (en dat allemaal op deels gezonde voeding).
    – Alleen creativiteit kan ons -ook in Leiden- redden denk ik. Dit belang wordt jammer genoeg vaak alleen met de mond beleden.
    Vriendelijke groet!

  3. Pieter

    Beste Wybo,

    – In een jaar zitten 365 dagen van de wethouder 😉
    – Alle experts beschikken over kennis, niet alle kennissen beschikken over expertise.
    – aaarrrgh, het plaform, hoe heb ik dat kunnen vergeten in het lijstje?! Nog zo’n non-oplossing. Neen dat moesten we maar niet ddoen. Mark van der Horst heeft wel eens iets interessants gezegd over bestuurlijke spaghetti. Hij had groot gelijk. Veel komt krakend tot stilstand.
    – Dank voor de waarderende en opbeurende woorden. Dat doet een mens goed. “We zullen doorgaan….!”
    – Zekers creativiteit helpt zeker! Visie, moed, beleid, trouw, keuzes, vasthoudheid, ruggegraat, verantwoordelijkheid, helderheid, openheid, besluiten, uitvoeren… (’t goede antwoord aankruisen waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn.)

    Groeten,

    Pieter

Reacties zijn gesloten.