Meelopen

Vandaag heb ik een meeloopster. Tijdje geleden kreeg ik de vraag of zij een dag mocht meelopen met een wethouder en dat mag natuurlijk. Leuk. En dus loopt Marjan van Duijn heden mee. Zij gaat nog een terugblik op de dag alhier plaatsen.

We beginnen met clusteroverleg, de voorzitter van de raad van commissarissen van een corporatie komt praten, projectontwikkelaar Synchroon over nieuwe kansen in de stad en daarna twee wethouderspreekuurafspraken. Een over een corporatie en een over een toren. Ik bekijk ter plaatse een binnenstadspand dat wil gaan breken. En na een deels voedzame maaltijd van de Mac heb ik de raadscommissie R&R over een hamerstukbestemmingsplan, het horen van insprekers inzake de Alexanderstraat, een nieuw onderkomen dat de Vrijplaats wil kopen, en de WABO/inspraakverordening.

Ik weet of het jou opvalt maar geregeld hoor ik het geluid dat iets toch niet zal slagen, niet door zal gaan of toch niet kan worden uitgevoerd in de sleutelstad. Waardoor het lijkt of in Leiden toch nooit iets zal lukken, een soort: xe2x80x9cJa, we kunnen het… nietxe2x80x9d.

Soms klopt dat ook. Er schijnt zelfs een boek te bestaan met alle niet-uitgevoerde Leidse projecten. Soms is het trouwens ook maar goed dat iets sneeft en de latere mensheid de uitvoering van een idee bespaard is gebleven.

Maar er zijn initiatieven die wel slagen, er zijn rexc3xable projecten die wel worden gerealiseerd. In Leiden kan zoveel wxc3xa8l en dat gaat ook lukken.

Het negativisme is een elastiek die weerhoudt dat creativiteit en energie worden omgezet in goede acties en resultaten. Wat vind jij? Kan er wxc3xa8l iets in onze stad worden uitgevoerd? Tijd voor een nieuwe poll.

2 gedachten over “Meelopen

  1. Wybo Mentink

    Beste wethouder Pieter van Woensel!

    U gelooft me misschien niet -ik weet precies hoe het zit met de twijfelachtigheid van mijn geloofwaardigheid- maar ik zit nu net aan het begin van het afsluitende hoofdstuk Political Criticism van Terry Eagleton’s Literary Theory. Mag ik u nog even in niet mis te verstane bewoordingen toespreken?

    U weet dat ik in de regel nogal (zeg maar ronduit negatief) kritisch ben op liberalen: ik bespaar u een definierende en beledigende descriptie want dat vind ik op dit late tijdstip echt te genant voor woorden. Dat u mijn ongenuanceerde kritische tirades trekt dat pleit echt voor u: u bent goed bezig om mijn positieve boodschap te samen te vatten. Wel wil ik nog ff kwijt dat als ik uw baas zou zijn u nog kritischer zou bejegenen. Dus eigenlijk zijn we denk ik allebei maar wat blij met de huidige werkverdeling. Wens u en onze sleutelstad het allerbeste en met een allervriendelijkste groet!

    PS:
    neem eens lekker de tijd om met een paar vrienden en/of collega’s na of onder het werk te sporten: dat schijnt volgens deskundigen gezond te zijn op de lange(re) termijn. De ene sport is de andere niet, in principe is er voor iedereen een passende sportieve discipline: mijn vraag is welke.

  2. Pieter

    Ik wens u hetzelfde toe!

    PS:
    Sporten. Tsja, dat is een actviteit die wedijvert met cultuur voor een specifieke plek op mijn prioriteitenlijst…

Reacties zijn gesloten.