Instituut

Vrijdag kwamen vier raadsleden buurten, en werkte ik veel papier weg. Heden start ik met het clusteroverleg en heb ik een interview over het werken met beleidsalternatieven en scenario’s. Ik zit het stafoverleg Ruimtelijke Ordening voor, heb een wethouderspreekuurafspraak en dan nog wat ander werk alvorens de fractievergadering begint.
Ik ben blij voor de (binnen)stad dat we kunnen melden dat de aanvraag voor de bouwvergunning is ingediend door ASR Vastgoed Ontwikkeling. De aanvraag is voor de bouw van het laatste blok in het Aalmarktproject. Dat Leiden dat nog mag meemaken sinds eind jaren ’80.
Toen is namelijk begonnen met de eerste plannen, nog onder de naam “De Sleutelhof”, onder leiding van architect Abel Cahen. Geheel anders komt het jaren later eindelijk tot uitvoering. De stad heeft er lang op moeten wachten. Nu gaan we in het monumentale hart van onze stad met behoud van historische uitstraling winkels maken die nodig zijn voor de economische ontwikkeling. En dat met breed draagvlak. En dat laatste is ook wel eens anders geweest, ahum. Op naar de steigers.
In het verleden is het ook altijd gebleven bij maquettes en (nieuwe) Voorlopige Ontwerpen, verder kwam men niet. Nu gaan we realiseren. Bij Het Nieuwe Instituut (het oude NAi) heb ik foto’s opgevraagd van de maquette van Cahen van Sleutelhof, die ze daar bewaren. Goede en snelle dienstverlening van hen trouwens, dank! Als je ziet wat ze meer dan 20 jaar geleden van plan waren met de binnenstad… Het hele middengebied tussen V&D, Aalmarkt, Breestraat en Stadsgehoorzaal zou dan plat zijn gegaan voor een overdekt winkelcentrum. Oef… Dat doen we gelukkig nu anders.

Maquette “De Sleutelhof” van architect Abel Cahen (1992)

